"הַזֹּרְעִים בְּדִמְעָה בְּרִנָּה יִקְצֹרוּ. הָלוֹךְ יֵלֵךְ, וּבָכֹה נֹשֵׂא מֶשֶׁךְ-הַזָּרַע"
שיר המעלות, תהילים קכ"ו פס‘ ה-ו
הדגנים הם מקור מזון ראשוני-בסיסי לבני האדם ולבעלי החיים במשק החקלאי.
מחקרים שונים רואים במהפכה החקלאית את "ביות האדם" בכך שהפך בעל יכולת לשלוט בטבע ולנצלו לצרכיו. לפי הממצאים והמחקר אזור מסופוטמיה-ארץ ישראל הוא ערשה של מהפכה זו.
ענף גידול החיטה מוכר בהיסטוריה האנושית כבר כ-10,000 שנים, (ראשית התקופה הניאוליתית) לאורכן מתקיימים כל העת תהליכים של התקדמות טכנולוגית בתחום הכלים החקלאיים, שיטות עיבוד הקרקע וגם השבחת זני הגידול.
שנים ארוכות היו תהליכי הכנסת הקדמה הטכנולוגית בשיטות עיבוד הקרקע, גידול המוצרים ואיסוף היבולים איטיים מאד ושימרו זיקה וקשר ישירים בין האדם ואדמתו. במאה השנים האחרונות, בארץ ובעולם, השתנו באופן מואץ ביותר שיטות הגידול המקובלות. כלים ממונעים גדולים, מסייעים בעבודת האדמה ומחליפים את האדם, כך שהקשר הבלתי אמצעי שלו עם אדמתו ושדותיו הולך וניתק. נפרמים קשרי התלות החזקים של האדם עם תוצרתו הישירה. חקלאים מועטים מייצרים את המזון עבור הרבים, בשיטות גידול חדשניות, בזרעים וחומרי צמיחה שעברו השבחה והנדסה גנטית.
אף כי פחות אנשים חיים את הווית ליווי הגידול החקלאי ורזיו, ואת המסורות התרבותיות, הרוחניות והדתיות שהתפתחו סביב עולם זה, עדיין קיימת הזיקה בין כלל האנושות לכוחות הטבע ומחזוריות השנה על תופעותיה האקלימיות השונות – הצפויות, והמשתבשות.
סדר היום הפרטי והגלובלי המתקיים בתוך המחזוריות הזו ומושפע מאד מחריגותיה, משמר בתוכו את האמונות הקמאיות, את הפחדים והצורך בהגנה מפני כוחות עליונים. גם האדם המודרני, שלנגד עיניו משתנים סדרי עולם, נדרש לביטחון ולוודאות. חלק מהוודאות הוא משיג מתוך חקר תהליכים היסטוריים והבנתם. חלק מתוך התחקות אחרי הפעולות החקלאיות עצמן בכליהן ההיסטוריים ומעקב אחר התרבות החומרית והרוחנית, האמונות והמסורות הנלוות אליהם במטרה לתת משמעות והקשר לתקופת היווצרם, ולאפשר לבני זמננו לחוות את מימד השינויים מאז ועד ימינו.
בתערוכה:
מדגם כלים חקלאיים המלווים את מחזור גידול החיטה בראשית המאה שעברה, עבודות "ברכת הקציר" שיצרה לתערוכה האמנית, משמרת המלאכות המסורתיות, יונית קריסטל (יבנאל), סדרת צילומים של מחזור גידול החיטה שצילם דוד (דדה) עינב (בית אלפא).